Tips kurangkan sakit tekak


Salam sejahtera,

Sakit tekak? Mesti ia buat tidak selesa, itu sudah pasti. Banyak sudah ubat-ubatan dicuba, tapi masih tak baik. Sebenarnya selain kita mengharapkan bahan-bahan kimia ini, ada banyak cara lain yang tak memerlukan kita memasukkan bahan kimia ke dalam badan.

Petua ini saya dapat dari seorang pembantu pengusaha kantin di sekolah tempat saya praktikal yang saya panggil Kak Kiah. Lepas menjamah makanan, saya merungut-rungut mengenai sakit tekak saya. Baru satu malam sakit, tetapi kerengsaan itu menyebabkan hendak telan air liur pun bermasalah.

Kak Kiah terus sahaja membantu saya dengan mengambil sesudu kicap kemudian dicampur sedikit limau kasturi, baca selawat 3 kali dan minum. Kesannya, amat menakjubkan! Tidak lama selepas itu, dalam setengah jam, rengsa tekak semakin kurang. Esoknya, terus sahaja baik, tetapi dengan syarat jangan minum berais semasa keadaan rengsa itu.

Malam sebelumnya, saya beli sedikit lozeng untuk mengurangkan sakit itu. Malangnya tidak berkesan langsung. Saya tak sangka petua-petua orang-orang lama lebih berkesan daripada ubat-ubatan moden.

Sebenarnya adalah lebih baik jika anda mengurangkan kebergantungan kepada ubat-ubat moden kerana banyak kes yang berlaku akibat pengambilan ubat untuk sakit tertentu, sakit yang lain pula didapati. Saya juga seboleh-bolehnya mengelak daripada memakan ubat, terutama sekali ketika demam, batuk dan selesema. Saya akan cuba usaha mencari penawar secara tradisional, melainkan jika masih tidak ada kesan.

Jangan lupa untuk mencubanya!

Comments

Unknown said…
SALAM, SINGGAH, TIPS TU DAH LAMA TEMAN AMAL KAN MEMANG MUJARAB YEOP!!!
salam kembali encik din

hehe sama2 la kita kongsi petua baik ini dengan orang-orang lain!
Nik Atikah Hani said…
mmg betul2 menjadi!!! saya sakit hari ini jadi saya memcuba satu sudu kicap kemudian limau kasturi selawat 3 kali mmg bolehhh...terima kasih kepada yang mambuat blogg!!!1

Popular Posts