Halal dan Haram

Salam pertemuan.

Apabila kita lapar, kita akan makan. Apabila kita dahaga, kita akan minum. Namun pastikah anda dengan makanan dan minuman itu? Halal atau tidak?

Akhir-akhir ini, semakin banyak restoran dan kafe tumbuh bak cendawan di seluruh Malaysia dan lokasinya banyak terdapat di pusat membeli-belah, kecil dan besar. Pertama kali anda melihatnya, pasti anda akan tertarik untuk mencubanya. Tetapi, sebelum melangkah masuk, adakah anda sudah pastikan status HALALnya?

Nasihat saya, jangan terpedaya dengan logo HALAL dan surat pengesahan HALAL yang ditampal atau dipamer di hadapan restoran dan kafe tersebut. Rujuk dahulu pihak HDC (Halal Development Corporation) yang bertanggungjawab menyelia status HALAL sesuatu produk makanan dan minuman.

Ingat, makanan dan minuman yang masuk ke dalam tubuh kita akan menjadi darah dan daging kita. Jika sumbernya tidak baik, maka tidak baiklah keturunan yang akan kita lahirkan nanti. Banyak lagi kedai makanan yang boleh kita lawati, kedai makanan Melayu khasnya walau tidak ada 'kelas' tapi pentingkan sifat halalnya lebih daripada 'kelas'nya.

Berikut adalah contoh produk yang statusnya adalah Tidak Halal:
  1. Old Town White Coffee Anti Islam: Tidak Halal
  2. Old Town White Coffee- Halal atau Tidak?

Comments

Popular Posts